Saturday, June 23, 2012

Taklimat! Taklimat!

Saya diminta oleh seorang silent reader blog saya agar menulis satu entry mengenai bagaimana mendidik anak-anak lelaki. Permintaan ini dibuat kerana saya dan dia mempunyai ramai anak lelaki. Cuma anak-anak saya jauh lebih tua dari anak-anak dia. Lama saya mencari idea yang sesuai untuk dimuatkan dalam blog UstazahCinta ini. Bukan apa, rasanya saya tidak layak untuk dijadikan contoh teladan. tetapi memikirkan hanya sekadar berkongsi pengalaman peribadi maka saya cuba menulis mengenai hal ini. 

Ramai orang berkata mempunyai anak-anak lelaki ini kita kena banyak bersabar sebab mereka ini sangat aktif atau bbuah ( kato ore kelatey), suka keluar dan tidak mendengar kata. Mengikut pengalaman peribadi saya, anak-anak saya tidak sebuas yang disangka. Semasa kecil mereka (semasa kecil saya ulang sekali lagi) mereka sangat mendengar kata dan tidak sebuas yang kita sangka. Saya masih ingat, semasa Zaki dan Wafi berusia diantara 4-7 tahuun, bila saya bawa ke shopping centre atau ke kedai atau ke rumah orang, sebelum mereka turun dari kereta, saya akan memberi taklimat kepada mereka. " Taklimat! Taklimat!" saya akan berrsuara.  " Ya, mama!". Mereka berdua akan bangun dan menjawab ala-ala tentera gitu. " Ingat, apa pesan mama?". Mereka akan menjawab lagi, " Tak boleh lari-lari, tak boleh beli toys, kalau nak beli toys jugak kena beli yang murah saja, tak boleh nangis dan kena dengar cakap mama. Tengok barang dengan mata, bukan tengok dengan tangan!'. Inilah yang mereka ulang ke mana saja saya pergi. Akhirnya, mereka tidak pernah menimbulkan masalah kepada saya semasa keluar dari rumah. Ada juga sekali sekala mereka meragam, maka saya akan membawa mereka pada satu sudut yang tiada orang dan saya akan bertanya apa yang mereka mahu. Jika mereka tidak mahu kompromi dengan saya, maka saya akan balik ke rumah. Anak-anak adalah lebih penting dari shopping barang dapur atau shopping tudung saya. Tidak sesekali saya  akan marah anak-anak di depan orang ramai. Anak-anak juga mempunyai perasaan malu dan ego mereka. Saya mesti hormat mereka di mana saja mereka berada. Lagi satu, anak-anak yang dimarahi di depan orang ramai akan membuahkan sifat-sifat negatif seperti dendam dan marah yang akan disimpan di sudut hati mereka.

Bila orang bertanya kenapa anak-anak saya begitu sami'na wa ata'na, saya sendiri kurang pasti apa sebabnya. Kalau dibandingkan dengan suami, saya rasa saya lagi tegas mendidik anak-anak. Saya masih ingat, bila saja gigi pertama mereka tumbuh, saya mula mencuci gigi mereka dengan bucu kain yang sudah dilembapkan dengan air. Walaupun mereka menangis dan meraung-raung sekalipun, saya akan tarik ( dan khejong)  dan menggosok gigi mereka yang hanya mengambil masa tak sampai satu minit pun. Bila gigi mereka dah banyak, saya akan supervise mereka cara-cara menggosok gigi. Sambil itu saya juga bercerita tentang kebaikan mempunyai gigi yang bersih dan cantik. Sejak dari kecil sehingga sekarang saya, meng"haram"kan anak-anak saya makan lolipop. Mereka tahu tentang fatwa yang saya beri ini. Kerepek atau jajan memang jarang-jarang sekali.  Semasa di dalam kereta dalam perjalanan jauh ke mana-mana destinasi maka saya benarkan. Itupun 1-2 paket sahaja untuk dikongsi 5 orang. Jika saja-saja nak makan, memang saya tidak izinkan langsung.

Bila dimuhasabah balik saya rasa anak-anak saya jadi begini sebab saya menyusukan mereka sehingga mereka berusia 2 tahun. Itulah susu yang diminum. Makanan hanya dibagi bila mereka mencapai usia 7 bulan.  Hasilnya, mereka jarang-jarang demam, batuk, selesema dena sebagainya.  Mereka juga mudah diurus dan tidak meragam. Jika saya ke pejabat, saya akan perah susu dalam botol dan beri minum melalui botol atau cawan.

Saya juga banyak menanam sifat takutkan Allah di dalam hati mereka. Seawal usia 2 tahun bila sudah pandai bercakap, saya selalu bertanya siapa yang jadikan kamu (sebut nama anak-anak)? Saya akan menjawab, "Allah!" Saya akan meminta mereka juga menyebut kalimah "Allah" setiap kali saya bersama mereka. Walaupun mereka tidak tahu siapa Allah di kala usia sebegini, saya selalu sebut kalimah  Allah ke telinga mereka, terutama semasa menyusukan atau menidurkan mereka. Apa saja amalan yang dibuat, saya akan kaitkan dengan Allah.

Sekarang mereka sudah besar panjang, (18, 16 dan 12 tahun) dan mempunyai karakter yang berbeza-beza. Walaupun telah dididik dari kecil seperti di atas, tetapi bila sudah besar faktor-faktor luaran seperti kawan-kawan, tempat, pembacaan dan pergaulan mereka boleh mengubah sikap dan sifat mereka. Saya hanya boleh mengingatkan mereka setiap masa , berleter setiap hari, suruh itu dan ini, larang situ dan sini dan akhir sekali saya hanya mampu berdoa...

Pada akhirnya, mereka akan menjadi apa yang mereka usahakan dan inginkan.  Doa saya sebagai ibu agar hati mereka terus kekal dan istiqaamah bahawa Allah SWT itu satu dan Muhammad SAW adalah pesuruh Allah. Itu saja....



Gambar di bawah ialah semasa mereka kanak-kanak bersama dengan papa mereka..









Ini pun gambar lama semasa berada di atas Singapore Flyer





Mudah-mudahan mereka akan menjadi manusia yang memberi manfaat pada diri sendiri dan alam sejagat.. Amin Ya rabbal aalamin :)

6 comments:

KhALiLI_HaNNaN said...

Salam.. Sangat2 menarik dan berguna entry kali ini. Suka ayat "taklimat! Taklimat!" mudah2 an allahmempermudahkan juga saya dalam mendidik ismaeil dan adik2 nya nanti. Doakan untuk saya ye ustazah!

ramizah said...

terimakasih wani. saya dah tukar tajuk entri ini kepada taklimat!taklimat! rasanya lebih menarik hehe. doa saya untuk wani...

Janna Wan Muhammad said...

ye, janna ingat sangat taklimat neh. masuk keto jah misti ada taklimat dulu sebelum keto gerok, cheja pon keno dengr taklimat,

pahtu ado sekali tu mama masuk keto, terus start keto and jalan, pahtu Abang pon oyat " mama! taklimat! "

hahaha...abang peringat ko mama suh bagi taklimat dulu, muehehehe...

ramizah said...

:)

fatienwm said...

yup, masa adk kecik2 dulu2, nak g jalan2 KL mesti teringat anak2 kak ngoh kena dengar taklimat dulu..:)

ramizah said...

adek pun ingat jugak deh? hehe