Powered By Blogger

Saturday, May 15, 2010

Selamat hari Guru

Hari Ahad ini, bersamaan dgn 16 Mei 2010 adalah hari guru di negara kita. Tarikh ini adalah tarikh yg saya selalu ingatkan pada murid2 saya untuk jgn lupa mengucapkan selamat hari guru2 mereka. Ada dua hari yg saya minta mereka jgn lupakan saya; hari guru dan hari raya.

Tanda ingatan pada guru bukan setakat di mulut kita yg kita ingatkan mereka tetapi perlu dibuktikan dgn amal yg nyata. Saya tak minta setiap bulan, atau setiap minggu tetapi 2 kali setahun..

Sya juga punya guru2 dulu. Tetapi sya tidak tahu di mana mereka sekarang. Yg saya tahu, ramai sudah meninggal dunia terutama guru2 di sekolah rendah dahulu. kalau mereka masih ada, pasti saya mahu menjadi org pertama yg mengucapkan Selamat hari Guru kepada mereka.

Pada masa yg sama, sya sebagai guru juga ingin mengucapakn ribuan terimakash kepada studuent kerana diberi peluang utk saya mengenali kamu semua. Walau hanya seketika cuma tetapi besar ertinya buat saya..walau syg kamu pada saya semusim saja, seketika cuma, sekurang2naya dpt saya berkhidmat kepada kamu semua..

Sayangilah guru anda, tunjuk kan lah yg anda masih ingat pada mereka selagi mereka masih hidup..tanpa guru siapalah anda dan tanpa anda kami tidak akan menjadi guru..

Antara tujuan saya membuat blog ni adalah utk berhubung dgn murid2 saya. bercerita mengenai pgalaman saya dgn pelajar2 di universiti. Berkonggsi kisah sedih saya bila student mula melupakan saya. berkongsi mengenai kegembiraan saya bila student berjaya.memberi sedikit panduan dgn realiti mkehidupan manusai sejagat. bercerita dgn merekka bahwa tidak ada pengalaman paling manis di dalam kehdupan kita melainkan semasa kita di alam pembelajaran..

Guru bukan setakat mengajar ilmu tetapi guru yg sebenar2nya adalah guru yg memberi inspirasi kepada pelajar bagaimana membentuk keinginan utk belajar..sekalgus menjadi pendidik dari segi sakhsiyyah murid dan menerap nilai2 murni pada murid...

"A good teahcer explains, the superior teacher demonstrates and the greatest teacher inspires.."

Selamat Hari Guru..

p.s ada setengah student saya menjadi teman baik saya sekarang..Alhamdulillah

No comments: