Powered By Blogger

Tuesday, September 14, 2010

Kelate oh Kelate!

Sepanjang bercuti di Kota Bharu,saya asyik mendengar radio Kelantan FM. Saya tersenyum sendiri bila mendengar DJ bercakap di dalam loghat Kelate. Agak luarbiasa pada mulanya disebabkan selalu mendengar DJ radio hotfm dan KLfm. Walaubagaimanapun, perasaan pelik itu bertukar menjadi gembira dan berbesar hati. Kelantan masih mengekalkan identiti org Kelantan. Lagu2 yg diputarkan juga kebanyakannya lagu loghat daerah dan lagu2 Melayu kita. Sya tidak kedengaran langsung lagu2 barat yg mempunyai lirik2 yg terpesong. Lagu2 dikir barat serta lagu yg dinyanyikan oleh penyanyi dari negeri Kelantan sendiri. Bagi saya. keadaan seperti ini patut dikekalkan agar budaya kita tidak tercemar dgn lagu2 barat yg byk memesongkan akidah kita.

Satu lagi yg membuat saya tertanya2 ialah jenama "Yusmira" amat popular di Kelantan. Dari kosmetik, produk menguruskan badan, tongkat ali dan sebagainya. Bagus ke jenama Yusmira tu? hmm..nak cuba la..

2 comments:

dhue comel said...

salam ustazah..

lame x dgr cerite ustazah..

ustazah tutup facebookkah?

selamat hari raye aidilfitri n selamat berpuase 6.. hehe...

p/s: kalu yusmira tu elok sile rekomen kat saye tq.. =)

ramizah said...

wahai dhue comel,tak tutup..deactivate spjg cuti raya ni.. insyAllah akan activate selepas balik bercuti..thanks dhue for your concerned.