Powered By Blogger

Friday, September 24, 2010

Presentation UF dan ICL

Dalam minggu ini, student Usul al Fiqh dan Undang2 Jenayah Islam telah membuat presentation sebagai salah satu method assessment sebelum peperiksaan akhir semester.

seronok sebenarnya tengok/mendengar presentation mereka ini. Seronok melihat gelagat masing2 bila berhadapan dgn penonton yg terdiri dari kawan2 mereka juga. Ada yg nervous, ada yg selamba, ada yg buat kelakar dan ada yg buat seolah2 dunia ini dia yg punya ( bak kata P ramlee..) Pada masa yg sama juga, semasa presentation, kita boleh tengok kreativiti student meyampaikan isi dan reaksi mereka bila menjawab soalah dari penonton. Sifat2 sebegini sebenarnya dapat menonjolkan sikap dan pengetahuan mereka. Sikap dan pengethauan di sini, bermaksud kematanangan dalam menilai isu2 di dalam topik yg dipersembahkan. adakah hanya mengeluarkan saja apa yg diajar di dlm lecture atau membuat sedikit research di dalam topik tersebut?

Tujuan presentation bukan shj utk melihat sejauh mana student memahami apa yg yg diajar tetapi melihat sejauh student bertanggujawab dgn task yg diberikan. Dgn erti kata lain, sikap proaktif mereka utk bertanya kepada guru2 mereka semasa membuat persediaan presentation itu. Apa yg perlu dimasukkan dan yg tidak perlu dimasukkan. Adalah diminta kpd student utk berbincang dgn guru sebelum presentation bermula. Presentation adalah satu instrument utk pelajar membuktikan sejauh mana merka yakin/confident di dalam public speaking. Tetapi merka jangan terlalu confident/over confident sehingga membelakangi guru2 mereka dan seterusnya hilang sifat rendah diri dan hormat semasa menuntut ilmu.

Akhir kalam..minggu depan masih ada lagi presentation Usul al Fiqh. Saya tak sabar2 hendak melihat persembahan mereka yg pasti Meletop..ala DIVA-DIVA gitu! Awww!..

p.s. aku yg kau tinggalkan...

No comments: