Wednesday, December 22, 2010

Kahwin dan belajar..

Saya tidak menggalakkan student2 saya kahwin semasa belajar. Secara umumnya berkahwin semasa belajar akan lebih banyak mengundang masalah jika ekonomi tidak kuat dan tiada sokongan dari keluarga. Ramai yg berfikir, perkahwinan itu adalah satu keseronokan. Perkahwinan itu sebenarnya adalah satu perjudian di dalam hidup kita sebenarnya. Ada yg untung dan ada juga yg rugi atau sama2 untung atau sama2 rugi..bergantung kepada pemain2nya.

Saya dikunjungi oleh seorg student yg baru sahaja berkahwin 2 minggu lepas. Tetapi semasa final exam yg lepas dia tidak menduduki 2 paper disebabkan dia lari dari rumah kerana bergaduh dgn mak tiri. Saya rasa org yg melarikan diri dari masalah adalah org yg tidak matang utk menangani masalah yg dihadapinya. Org yg berfikiran cetek dan masih belum mampu utk memikul tanggungjawab yg besar mendidik anak sendiri nanti. Gadis yg berumur 14 tahun yg tahu menghormati org tua dan mendengar kata adalah org yg lebih matang utk berkahwin jika dia tahu batas2 kelakuan dgn org tua dan menyayangi adik2 tirinya seprti adik2nya sendiri.

Jgn jadikan perkahwinan sebagai satu escapism utk lari dari masalah..sebenarnya perkahwinan itu akan mendatangkan byk lagi masalah jika kita tidak tahu bagaimana hendak menjadi seorg isteri dan wanita mithali..

p.s. ....dan bila esok

3 comments:

Capik said...

Truly agreed with u kk ngoh...Alam perkahwinan tidak semudah sebelum kawen,kesabaran dan pengorbanan.Perkukuh ilmu pengetahuan agama sebelum memasuki alam perkahwinan

^^

ramizah said...

capik kwin with the right person and at the right time :)

Capik said...

InsyAllah Kk Ngoh ^^
Tapi tanggungjwb sebagai ank harus diutamakan terlebih dahulu...moga mendapat keberkatan di hari kelak

:)