Powered By Blogger

Tuesday, December 14, 2010

Tonjolkan diri anda...

Sejak bertugas di AIKOL Lab semalam sehingga hari ini, ada beberapa cerita menarik utk saya kongsi bersama di dalam blog saya.

Cerita pertama mengenai seorg student yg datang meminta agar saya membenarkan dia mengambil satu sabjek walaupun workload sudah exceed. Bila saya mengamati kesemua result exam dari tahun satu sehingga tahun tahun 3, dia ada failed sabjek sekurang2nya dua sabjek. Sekarang dia berada di tahun 3 semester kedua. Sabjek criminal dan succession masih belum lepas. Bila saya tanya, apa problem awak sebenarnya menyebabkan awak gagal dalam exam setiap semester? Jawapan yg diberikan ialah, saya sudah study betul2 ustazah..tapi taka tahu lah kenapa. Dalam exam rasa macam boleh buat, tapi kenapa ek saya fail jugak? Saya tanya dia lagi, adakah pernah awak berjumpa dgn lecturer awak sepanjang 3 tahun lepas? jawapannya, tidak pernah langsung. Walaupun dia failed dalam test atau dalam CAM marks, dia tidak pernah berjumpa dgn mereka. Lantas saya menjawab, itu adalah faktor menyebabkan awak fail setiap semester.

Sebagai pelajar universiti, setiap pelajar mesti cuba untuk "menonjolkan" diri masing2 pada lecturer. Menonjol di sini dari segi kesungguhan kita demi untuk memahami lebih mendalam sabajek yg diajar. Berjumpa dgn lecturer setiap minggu sambil meminta dia menjelasakn lagi apa yg kabur di dalam lecture. Mungkin juga meminta lecturer menyediakan rujukan2 tambahan agar kita dapat memahami topik yg diajar. Mungkin juga dtg utk memperkenalkan diri kpd lecturer yg kita adalah student dia. Tidak salah utk berbuat demikian. Kdg2 malu dan segan tidak bertempat. Cara belajar di Universiti adalah sgt2 berlainan dgn cara belajar di bangku sekolah. Di univeriti kita kena belajar untk menjadi seorg individu yg dewasa dan bertanggungjawab. Individu yg berakhlaq dan tahu bercakap dgn "org tua".

Akhir sekali, jaga akhlaq, jaga solat dan jaga aurat..

p.s. memang begitu...

2 comments:

seri pagi said...

salam..
student yg ni rasanya perlu tahu "study hard vs study smart.." kalau bab lecturer, ada juga stgh tu yg mngamalkan dasar tutup pintu sokmo tak ada dlm bilik(pngalaman lalu) dan ada juga yg lbhkan attn to their favo student, juga pngalaman lalu..:=)

kpd studnt Puan Ramizah, anda bertuah & perlu bersyukur dpt lecturer yg mngambil berat & ambil tahu masalah anda.

p/s i like yr last phrase..jarang ada lecturer yg menasihat sebegitu pd studnt (pglmn lalu...mgkin)

ramizah said...

terimakasih Puan seri pagi..sgt menghargai komen puan dan juga berkiongsi pglman puan pada satu ketika dulu..hmm..dulu lain, skrg lain..sekali air bah sekali pantai berubah..tetapi hati manusia milik Allah..Yg mampu membolak balik hati kita..doakan agar kita istiqamah selalu..amin,