Powered By Blogger

Wednesday, May 16, 2012

Hari Guru, hari terharu buat saya...

Seawal jam 6.30 petang semalam, saya sudah pun menerima ucapan Hari Guru dari pelajar-pelajar saya, jauh dan dekat, serta yang sudah grad dan yang masih lagi belajar dengan saya. Ucapan diterima melalui SMS, whatsapp, facebook dan panggilan telefon. Satu lagi saya nak tekankan di sini ialah tiada istilah bekas guru atau bekas pelajar. Selagi dia bernama guru, dia akan tetap guru kita sampai ajal tiba.

Sebaik saja selesai mengerjakan solat zohor tadi, saya termenung seketika sambil memandang beberapa jenis hadiah yang saya terima dari pelajar2 saya. Sungguh tidak disangka, ramainya "peminat". Rasa sungguh meriah sangat hari ini. Dari yang datang ziarah dan yang bagi hadiah. Jari saya pun lenguh membalas mesej ucapan dari pelajar2 saya. Rata-rata, "peminat2" saya meminta saya mendoakan kejayaan mereka dan mengucapkan terimakasih mereka kepada saya. Tiba-tiba saya terfikir, jika saya sudah tiada lagi di dunia ini, adakah mereka masih ingat lagi pada saya? adakah semeriah ini "ucapan takziah" yg akan saya terima? Sedang saya cuba menyeka airmata dari jatuh tiba2 saya menerima satu lagi mesej dari jauh di bumi Arab yg turut mengucapkan Hari Guru kepada saya. Terasa sungguh istimewa sekali :)

Jika saya sudah tiada lagi di dunia, jangan lupa doakan saya. Sedekahkanlah fatihah dan ayat2 suci al Quran jika anda semua tidak lupa. Maafkan segala salah silap semasa bicara. Saya juga manusia biasa dan bukannya wanita luarbiasa. Banyak benda saya lupa dan kadang2 terkata.

Semoga pada hari saya terlelap untuk ke sekian kalinya, mudah2an akan semeriah Hari Raya, penuh doa dan airmata. Merelakan saya pergi dengan penuh redha. Mudah2an bertemu lagi...tetapi di mana ya? Hanya Tuhan yg Maha Esa tahu jawapannya... Mudah2an dengan RahmatMu, kita akan berjumpa di syurga....amin


2 comments:

Syafiqah Najwa said...

Sebak pulak rasa di jiwa bila baca 2nd last paragraph tu. Sob..sob.. :(

ramizah said...

mati itu pasti...