Powered By Blogger

Monday, June 25, 2012

Niat: Sebelum dan Selepas

Sebenarnya tidak salah kita memakai corset atau  pakaian dalam dengan tujuan untuk menguruskan badan. Pakaian dalam seperti ini, memang saya akui dan terbukti bagus pada kesihatan badan, sekaligus boleh membentuk kontur badan agar lebih cantik dan sesuai dengan ketinggian badan kita. Begitu juga tidak salah untuk mengamalkan minuman atau makanan kesihatan yang tumbuh bagai cendawan basah sejak akhir-akhir ini. Saya juga ada minum minuman seumpama ini.

Cuma saya tidak setuju satu saja iaitu selepas terbukti berkesan maka cara kita berposing  untuk gambar selepas penggunaan jenama tersebut. Posing maut dengan liuk lentok badan yang boleh jatuh kepada sifat hendak menunjuk-nunjuk atau lebih tepat lagi riya'. Bila diteliti gambar "Sebelum" adalah lebih sopan walaupun ada tayar spare di pinggang atau dagu berlapis tiga. Tetapi bila dilihat gambar "Selepas", fulamak, memang lain dan lari dari konsep asal. Dengan bercekak pinggang ( sebab nak tunjuk pinggang ramping), memakai baju sendat sesendatnya. Kononya nak tunjuk yang dia ada "itu dan dia ada ini". Diikuti dengan senyuman menggoda dan posing gedik gelenyar ( dan geletah)  tahap American Supermodel of the Year. Inilah silapnya. Niat asal adalah baik tetapi bila saiz sudah berubah maka niat pun turut berubah.

Yang penting bersederhanalah dalam apa cara sekalipun. Entri kali ini lebih kepada hendak mengingatkan agar kita berhati-hati bila disuruh untuk berposing dengan penampilan baru.

Hendaklah kita ingatkan diri kita apabila kita berhajat kepada sesuatu, kita hendaklah meminta kepada Allah agar dinaikkan taraf dan tahap keimanan kita jika hajat kita kesampaian.

Jika niat kita baik dan suci sekalipun tetapi jika cara dan metod itu salah, maka ia tetap salah dan jatuh kepada dalam ketegori maksiyat.

1 comment:

KhALiLI_HaNNaN said...

Salam.. Kalau untuk suami bolehkan..? ;)