Powered By Blogger

Thursday, April 29, 2010

cerita pagi ini..

Result exam Semester lepas sangat teruk berbanding result last semester. ramai yg fail dalam banyak sabjek. Antara sebab utama yg menyebabkan ramai yg fail ialah kerana ramai yg ponteng kelas. Ada yg dtg 1st lecture, pastu dtg masa test sahaja. selepas tu jumpa dalam exam hall.. ishk2 teruk sungguh la perangai student macam ni.

Lepas tu mula datang jumpa academic advisor tnya study plan macam mana. setiap plan yg dibuat adalah rancangan kita pada masa datang.. kita juga bertanggungjawab utk melaksanakan plan kita buat itu. Kita yg bertanggungjawab segala2nya..

Ada seorang pelajar yang akan grad pada semester ni tapi gagal dalam salah satu paper maka tidak pasti samada grad ataupun tidak sehingga paper di re check atau re sit utk paper tersebut. Dia amat kecewa sekali kerana tak pernah fail dan tiba2 fail dalam tahun akhir. sungguh ironik kan? Tapi sy sungguh kecewa juga melihat pakaian dia semasa meminta nasihat saya..dtg dgn seluar jeans ketat, t shirt lengan pendek sampai ke pinggang sahaja dan bertudung macam tak nak bertudung dgn rambut terjulur keluar dan komplen pada saya yg lecturer paper yg dia fail itu buat tak layan dia saja.. Saya cakap, padan dah dia tak layan awak sebab awak pun tak tahu macam mana "plead your case" depan dia. Pakailah pakaian yg menutup aurat yg menunjukkan kesopanan kita, menunjukkan sikap hormat kita yg sangat kecewa dgn result yg dapat.. tapi datang seolah2 tiada muhasabah diri atas kegagalan yg mungkin berpunca dari diri sendiri.

Apa2 pun, muhasabah diri dulu sebelum menyalahkan org lain..

4 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

hmmmmm
selalu jek bila student tu ada masalah, mesti ada masalah lain tentang dirinye...
n in this case, attitude

Siti Nurhafiza said...

then, sister tu buat ape ustazah?
boleh tak dia plead case tu ngan ustzh?
hehe.

ramizah said...

Ya attitude problem..
sister akan re check the paper..tp sebelum kena basuh dulu dgn sabun ATTACK!

chema said...

huhu..basuh ustazah..jgn tak basuh :)