Monday, January 10, 2011

Cinta yg sempurna

"Cinta yg sempurna" adalah tajuk lagu Yuna yg turut dicalon dalam Anugerah Juara Lagu 2010 baru2 ini. Saya bukan nak komen mengenai program tersebut cuma saya terpanggil utk memberi sedikit komen mengenai lirik2 lagu tersebut. Secara amnya lagu tersebut berkisar mengenai seorg gadis yg mendambakan cinta yg sempurna.

Sebenarnya tiada cinta yg sempurna di dalam dunia ini melainkan cinta Allah pada hamba Nya dan cinta Muhammad pada umat Nya. Cinta kita sesama manusia adalah cinta yg tidak sempurna pada hakikatnya. Cinta kita serba kekurangan dan ketidaksempurnaan. Kenapa begitu? Jawapannya ialah kerana manusia tiada yg sempurna. setiap manusia ada kekurangan dan kelemahan. Justeru itu, kita patut melihat teman hidup kita sebagai manusia biasa yg mempunyai kekurangan dan kelebihan. Bilang setiap kelebihan yg dia ada agar kita bersyukur dgn apa yg dianugerahkan Allah kpd kita. Tutup mata dan telinga pada kekurangan yg tidak menyalahi syara' yg dia miliki.

Cinta yg sempurna sesama manusia hanya dapat dicapai bila kita melihat ktidaksempurnaan itu sbg pelengkap hidup kita agar kita sama2 melayari bahtera hidup dgn saling mengingat antara kita..

p.s. aku terima hakikat ini..

2 comments:

seri pagi said...

Apa yang pasti, Allah jua yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya..

ramizah said...

ya puan seri pagi :-)