Powered By Blogger

Monday, January 31, 2011

kalau nak jadi pemimpin..

Kalau kita mahu menjadi pemimpin yg dihormati kita hendaklah berani membuat keputusan. Dalam bahasa Inggeris disebut " without fear and favour". Jangan takut dgn cemuhan org nanti jika kita tahu apa yg kita buat. Tetapi seelok2nya sebelum membuat keputusan, hendaklah kita meneliti undang2 yg terpakai, melihat segala bukti di depan kita, guna kreativiti, pegetahuan dan pengalaman yg ada dan seterusnya berdoa pada Allah agar keputsuan yg dibuat adalah benar dan betul.. Jika betul keputusan itu maka dua pahala kita dapat, jika salah satu pahala sahaja yg akan kita perolehi. Tiada dosa yg tertulis atas ijtihad kita.

Jika seorg lecturer membuat keputusan utk memberi gred "D" kpd seorg student, hendaklah dibuat selepas meneliti kesemua kriteria yg ada pada jawapan exam dan sikap student itu sepanjang belajar di bawah lecturer itu walaupun student itu sgt rapat dan baik dgn lecturer. begitu juga jika student itu gagal mmeberi jawapan yg terbaik, teapi dia sgt baik dgn lecturer tersebut, maka terpaksalah lecturer itu memberi gred yg setimpal dgn usaha pelajar tersebut.

Bila kita membuat mana2 keputusan , pasti ada yg tidak berpuas hati. Begitulah lumrah alam..tiada sesiapa yg dapat memuaskan hti semua.

Jadi, pemimpin2 di luar sana, jangan takut utk membuat keputusan dan jgn takut juga utk mengambil tindakan. Kuatkan semangat dan kuatkan iman..anda sebenarnya tidak berseorangan..yakin lah pada Tuhan Pencipta Alam dan Pentadbir urusan..Mudah2an kita tidak lagi berada di persimpangan semasa menbuat keputusan...

p.s. kita semua adalah pemimpin..

4 comments:

Janna Wan Muhammad said...

yer...saya sangat setuju.

raja madihah said...

apa yang penting menjadi seorang pemimpin ialah bersifat amanah kerana pemimpin ialah orang yang akan dipertanggungjawabkan nanti..

aisha umaira' said...

Salam ustzh(^_^)sy setuju dgn statement ni: "Jika seorg lecturer membuat keputusan utk memberi gred "D" kpd seorg student, hendaklah dibuat selepas meneliti kesemua kriteria yg ada pada jawapan exam dan sikap student itu"....sy setuju dan mengagumi ketrampilan lecturer yg buat keputusan ni.bkn snang lecturer nk beri fail coz kdg2 disertai ngn perasaan simpati n kasihan.sebetulnye beri fail dgn niat utk mdidik plajar itu lg agar blajar dr ksilapan n menyedarknnya supaya tdk bputus asa n lalai lg slps ini. ini mgkin pengajaran utknya agar komited dgn amanah yg digalas sbg seorg plajr undg2 yg menuntut 110% komitmen atau passionate utk mjadi sarjana undang2 islam yg bmanfaat n qualified utk berbakti kpd ummah. insyaALLAH...

p/s: rase bersyukur kpd ALLAH coz fail subjek torts. huhu...sedih seketika tapi rase gembira bpanjangan.sedih coz sy tau usaha sy x cukup,sikap sy teruk,jarang jumpe lecturer minta tunjuk ajar coz segan(still 1st year)n hilang fokus. rase gmbira coz ia merupakan peluang dr ALLAH utk sy berusaha mplajari ilmu ini dgn lbih mdalam. sy sgt meminati subjek ini n subjek criminal (islamic n sivil). mungkin belum bertemu "kunci" utk menguasainya..mudah2an sy akan btemu "kunci" itu x lama lg.inshaALLAH.amin. ustazh,mohon doakan sy agar mjadi pakar undang-undang islam yg cemerlang n dapat berbakti kpd ummah keseluruhannya...(^_^)still in learning process to be a leader...inshaALLAH..

ramizah said...

Post ini dibuat bila melihat sesetengah pemimpin ( tak kira di mana dan siapa, ahli politik atau pemimpin pelajar atau aikol) teragak2 utk megmabil tindakan walaupun kesalahan/kesilapan itu adalah sudah terang lagi bersuluh..