Powered By Blogger

Thursday, February 3, 2011

Bilanya sampai masa?

Seorang student saya bertnyakan soalan ini kepada saya. Bila kita tahu yg kita dah sampai masa utk kahwin, promotion atau sebagainya. Saya berjanji pada dia yg saya akan memberi jawapannya di dalam blog sya nanti.

Kita hanya tahu yg kita dah samapi masa utk kahwin bila kita layak utk berkahwin. Layak bukan dari segi material atau faktor2 yg jelas di depan mata kita sepreti, duit, rumah dan sihat. tetapi kita juga layak dari segi ilmu pengetahuan dan mental yg mengatakan kita sudah boleh berkahwin. Saya selalu berpesan yg kita hnya akan kahwin " with the right person and at the right time". Mungkin sekarang, ada dikalangan kita yg sudah ada special person tetapi masing2 masih belajar dan tak mampu utk bekahwin pada masa yg teredekat ini, maka mereka bedua ini adalah tidak layak utk berkhwin kerana belum sampai masanya lagi. Ilmu pengetahuan itu penting tentang aspek perkahwinan dan mempunyai kematangan yg tinggi utk membuat keputusan dan mengambil tindakan. Ilmu dan kematanagan buka diukur dgn umur. Bukan bermakna lagi lanjut usia lagi matang lah dia..bukan begitu sayang..

Bila sampai masa utk kita memohon promotion dari satu tingkat ke tingkat yg lebih atas? Bila kita sudah layak. Walaubagaimana pun, kita mesti percaya pada rezki. Mungkin kita sudah layak tetapi bukan rezki kita pada masa yg tedekat ini. Kita mesti percaya pada itu.

Bila masa kita perlu berhijrah? Bila kita rasa kita MESTI berhijrah dgn melihat faktor2 sekeliling. Melihat kemampuan yg kita ada. Berhijrah tidak semestinya kita kena mesti menunggu tahun baru tetapi bila kita rasa sudah sampai masanya utk kita berhijrah. Kita yg menentukan masa tersebut. Kalau kita dalam golongan yg lemah di dalam satu pelajaran , maka kita hendaklah mengambil langkah yg sesuai utk mengatasi masalah kita. Jangan tunggu bila dah fail dlam pelajaran tersebut, barulah nk berhijrah. tetapi adakalanya kite hanya berhijrah bila kita sudah terkena. Org kata sudah terhantuk baru nak terngadah..

Apa2 pun, apa yg kita rasa itu semestinya bergantung kepada hubungan kita pada Allah agar memberi kita ilham dan gerak hati sebelum kita membuat keputusan..

Lagi satu persoalan ialah bila sampai masa utk kita meninggalkan dunia ini? Adakah bila kita sudah bersedia? Bila sudah cukup amalan maka kita meminta Allah mengambil nyawa kita kah? sampai masa utk mati kita hendaklah sentiasa bersedia pada bila2 masa..tidak perlu menunggu adakah kita layak atau tidak..this is an exceptional case to the general principle..

3 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

usia dh bertambah
tp rasenye belum layak utk meninggalkan dunia single
maybe it is not right time yet

seri pagi said...

kematian blh datang bila2 masa, kena sentiasa bersedia, masalahnya sudah benar-benar bersediakah kita bila saat itu tiba...semoga kita sentiasa mendapat kasih dan sayangNya..

ramizah said...

Faez: enjoy your life and let your love life comes on its own..
Nurul: ya..tepat sekali