Powered By Blogger

Friday, February 25, 2011

Marah student..

Di dalam tutorial semalam, saya ada berleter pada pelajar2 tahun 1 yg yg tidak menghadiri tutorial pada minggu lepas. Bila ditanya, mereka yg berkenaan itu memaklumkan yg mereka sangat mengantuk dan letih sebab study untuk ujian pada jam 10 pagi dan kelas saya pula pada jam 12 tenghari. Apa lagi, saya pun mula lah jadi mak nenek diaorg sekejap. Berleter pasal sikap tidak bertanggungjawab dan mengambil mudah pada pelajaran. Mereka semua ini masih lagi di tahun 1. Kecik2 dah pandai berfikiran macam ni, apa lagi bila dah tahun seterusnya? Mesti banyak lagi autar mereka.

Lepas2 berleter, saya meneruskan mengajar seperti biasa... Kemudian saya berjumpa dgn teman saya yg telah keluar dari kelas sebab marah pada student. Dia tidak dapat meneruskan pengajaran nya disebabkan terlalu marah dan ada kemungkinan perkara2 yg tidak diingini akan berlaku.

Seingat2 saya, rasanya tak pernah lagi saya keluar kelas walaupun saya marah dan berleter pada student. Kalau student itu nakal dan meganggu student lain maka saya akan suruh dia yg keluar, bukan saya.

Bagi saya, guru adalah org yg " berkuasa" ( in charge) di dalam kelas. Dia lah yg mengawal keadaan kelas agar semua org di dalam kelas dapat manfaat darinya. Bila dia keluar dari kelas, dia sebenarnya gagal mengawal kemarahan dia dan kelakuan student. Dan bila guru itu keluar, dia juga menafikan hak2 org yg tidak bersalah di dalam kelas tersebut.

pastikan bahwa bila kita marah student, niatnya utk mendidik bukan utk melepas geram.. setiap tindak tanduk kita akan meninggalkan kesan pada student, baik atau buruk..

p.s. Allah mendengar doa org2 yg zalimi...

No comments: