Powered By Blogger

Saturday, February 19, 2011

Pelajar AIKOL; dulu dan kini..

Beberapa minggu lepas saya ada tengok gambar beberapa org bekas pelajar Undang2 UIAM ( AIKOLIANS) di dalam Facebook. Ada seorang pelajar lelaki saya yg sekarang ini adalah peguam di Kuala Lumpur menepek gambar2 dia tidak berbaju dan berpegang2an tangan dgn staff di pejabat dia. Ada banyak lagi gambar2 yg tidak sesuai juga ditepek di dalam FB. Walhal dulu, diaboleh di kategorikan sebagai student yg baik.

Di dalam FB juga saya tengok seorg lagi bekas pelajar lelaki AIKOL yg menulis di dalam profile dia yg dia adalah freelance gigolo selain dari bekerja sebagai Peguam. Walaupun saya tak mengajar dia dulu tetapi saya kenal dia sebagai student yg tiada masalah disiplin dgn lecturer2 lain.

Saya juga dimaklumkan dari sumber yg betul bahawa ramai bekas2 pelajar AIKOL terlibat di dalam kes2 masalah disiplin di tempat kerja dan ada juga kes yg mana mereka telah melakukan jenayah pecah amanah. Yg menyedihkan, mereka ini adalah top2 student di aikol pada satu ketika dulu.

Selain daripada itu, isu buka tudung, minum dan masalah sosial lain adalah isu lama yg masih berleluasa hingga kini. Mereka pakai tudung dan berjalan tunduk malu seperti wanita melayu terakhir kerana takut markah mereka dipotong oleh saya.. atau takut mendengar Ustaz Hamid J berdehem..

kenapa ini berlaku? adakah mereka ini tiada ilmu? Sebenarnya ilmu ada...tetapi Ilmu itu hanya utk lulus periksa bukan utk periksa diri sendiri..muhasabah diri.. bila wang menjadi destinasi utama dalam hidup kita maka, syaitan akan menjadi raja..atau kata Hayyi kerana mereka meletakkan otak mereka di kepala lutut. ( saya cukup setuju dgn Hayyi)

p.s. belajar utk menghadapi apa jua keadaan...

4 comments:

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

sedih dgn cerite2 ini
ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah
malahan mungkin tanpa daun

seri pagi said...

mereka ni ilmunya ada, tapi fahamnya kurang.. halatuju nak hidup mewah sengaja lupakan batas dan maruah..tak takut dengan kehidupan selepas kehidupan yang singkat ni..

ramizah said...

mudah2an kita smua istiqamah dlm hidup kita...amin. Mudah2an juga Allah memberi hidayah kpd mereka agar merka bertaubat..amin

incek.loyer said...

ustzh doa.
kitorang xjd mcm 2 deh?

doa cikgu berkat ;)