Powered By Blogger

Saturday, February 26, 2011

Masa itu hak kita bersama..

Pagi tadi (25/02) saya dikunjungi oleh seorang student yg mengadu mengenai seorg lecturer yg selalu menghabiskan kelas pada jam 1.20pm atau kadang2 hampir 1.30pm. Kelas sepatutnya habis jam 12.50pm. Kebanyakan student di dalam kelas tersebut ada kelas lagi pada jam 2pm. Justeru itu, kelewatan sebegini amat menyusahkan student yg terpaksa bergegas untuk solat, makan dan mungkin juga utk membelek2 nota2 sebagai persediaan utk kelas jam 2 nanti.

Keadaan ini berlaku bila lecturer itu mahu menghabiskan silabus pada minggu itu. atau pun lecturer itu gagal utk merancang apa yg perlu diajar dan apa yg perlu dibincang di dalam turtorial. Tak semua topik di dalam course outline kita mest ajar di dalam lecture. Ada sesetengah topik yg mana kita bagi satu article dan bincang di dalam tutorial.

Oleh itu, lecturer tersebut terpaksa mengambil hak student ( masa) demi utk menghabiskan silabus sabjek yg diajar. Saya rasa, kalau sekali dalam satu smester tak menjadi hal tetapi kalau setiap minggu, rasanya , itu adalah kurang tepat. Kita menafikan hak student utk berehat dan menunaikan hak2 asasi mereka.

Sebagai lecturer, jika kita mahu student hormat dan menjaga hak kita, pertama2 sekali kita mestilah menjaga hak mereka. Respect should be earned and not asked..

p.s. Ku kehilanganmu...

2 comments:

seri pagi said...

kalau dulu ada lecturer yg suka habis kelas lewat 10 mins dr masa yg sepatutnya..bila ada lecture slps tu mmg kelam kabut kena berkejar2 kalau next class tu dkt blok lain. nasib tak baik masa tiba tu lecture dah mula mmg jadi tumpuanlah sekjap, gelabah nak mencari seat lagi..lebih tak bernasib baik silap2 ada pop kuiz studnt lain tgh khusyuk mnjawab soalan..huh mmg trganggu emosi..lecturer kena faham rasanya, kalau blh dismiss kelas 5 mins awal adalah lagi baik..kena mnghormati masa org lain juga.. setuju dgn quote
"Respect should be earned and not asked.."

ramizah said...

Ya, nurul; org hnya akan hormat pada kita jika kita berusaha utk hormat pada diri sendiri dan org lain..kalau kita minta org hormat pada kita dan kita pula sebaliknya....hmm..fhm2 sendiri la..