Powered By Blogger

Wednesday, February 23, 2011

Kenangan Membesar dgn Lagu2 Sudirman..

Hari semalam, 22 hb Februari genap 19 tahun Allahyarham Sudriman Haji Arshad meninggalkan kita. Salah sebuah stesen radio di KL telah memutarkan lagu2 arwah sejak awal pagi lagi hingga ke jam 10 pagi. Setiap kali mendengar lagu2 arwah, ramai hati yg tersentuh. Hiba melihat kisah hidup beliau yg gagal dalam perkahwinan. Perasaan arwah selepas itu, banyak diterjemahkan di dalam lagu2 beliau yg begitu menusuk kalbu. Lagu arwah yg terakhir iaitu Salam Terakhir adalah gambaran yg dia tahu yg dia akan pergi menemui ilahi.

Saya membesar dgn lagu2 Sudirman rasanya. Semenjak dia menang juara Bintang RTM pada tahun 1976, pada masa itu saya berusia 7 tahun, lagu2 beliau menjadi mainan di mulut saya. Dia juga adalah idola saya pada satu ketika dulu. Saya masih ingat yg saya menonton rancangan Bintang RTM. kemudian lagu2 beliau sering ke udara di radio. Itu sahajalah cara utk saya mendengar lagu; melalui radio. Saya membeli CD kompilasi lagu Sudir selepas dia meninggal. Sehingga hari ini CD itu masih ada di dalam kereta saya. Setiap kali mendengar lagu2 beliau hati saya menangis. Banyak lagu2 nya terkena tempias dalam kehidupan kita sehari2.

Saya masih tidak lupa membaca pada satu headline di dalam suratkhabar The Star yg berbunyi "...The day that the music dies.." Merujuk kepada kematian Sudirman..

Al Fatihah untuk arwah Sudirman Haji Arshad...

p.s. Pelangi Petang dan Nilai Cinta mu...

2 comments:

FA said...

memey pom.ingat sudirman,ingat kakngoh!hehe

ramizah said...

pandai adik :-)