Powered By Blogger

Saturday, February 12, 2011

Sifat Malu..

Hari jumaat semalam, saya diminta utk menyampaikan tazkirah pagi jumaat kepada administrative staff di aikol. Pertama kali memberi tazkirah kpd mereka, agak gementar juga.Tajuk yg saya kongsikan dgn mereka semalam ialah mengenai sifat malu.

Sifat malu adalah satu sikap rendah diri. cetusan rasa dan gerak hati yg positif. Bagaimana kita hendak tahu bhwa org itu ada sifat begin? Biasanya bila merah mukanya, tersipu2 malu dan menundukkan pandangannya ke bawah. Jgn salah ertikan dgn sifat rendah diri yg lebih kepada unsur negatif.

Malu dgn Allah adalah tunggak kemuliaan sifat malu. Itu lah tunjang kepada sifat malu dgn org lain, lelaki atau perempuan, dan juga diri sendiri. Malu utk berkata-kata, khuatir jika perkataan yg akan keluar nanti akan menyakitkan hati org atau org akan silap faham. Justeru itu, fikir dahulu apa yg dikata sebelum mengeluarkan kata2. Malu utk menonjolkan aurat kita pada org lain sebab kita malu pada Allah dan malu pada diri sendiri. Malu pada Allah sebab, aurat itu adalah hak milik Allah pada kita dan harus di litupi pada sesiapa saja melainkan kepada org yg sepatutnya. Malu pada diri sendiri kerana bila menutup aurat kita sebenarnya menghormati diri kita. Kita menaik taraf kehormatan dan maruah diri.

Tetapi kita tidak boleh malu semasa kita menimba ilmu atau semasa kita sakit. Jangan malu utk bertnya pada guru jika kita kurang faham. Ramai saya tengok pelajar2 saya yg enggan bertanya semasa lecture atau tutorial. Bila ditanya kenapa tidak bertanya, jawabnya Malu..Apa yg malu? Malu sebab dalam kelas itu ada budak lelaki "A" atau budak perempuan "B" tu pandai. Ini sifat malu yg negatif.

Sama2 lah kita kita besifat malu bila hendak melanggar hukum Allah atau menyakiti org lain. Tetapi jgnlah kita malu utk bertanya bila ada keperluan..bertanya pun biarlah berpada2 dgn cikgu.. Bertanya sebab kita tidak tahu bukannya bertanya utk mencari seteru dan membuat org jemu..

p.s. Malu seperti semalu..hati mau tetapi lidah kelu..

No comments: