Powered By Blogger

Thursday, February 10, 2011

Kenapa suka datang lambat ke kelas?

Bila mengajar, saya paling tidak suka jika student datang lambat ke kelas. kalau kelas pukul 8, saya menjangkakan student sudah pun berada di dalam kelas pada jam 7.55am. kenapa? sebab mereka tidak ada kelas sebelum itu. Jika kelas pukul 9, kalau mereka ada kelas jam 8, tidak menjadi kesalahan jika dtg lambat seminit dua. Itu pun jika lecturer dismiss kelas lambat atau kelas pukul 8 dan pukul 9 adalah jauh jaraknya.

Walau apa pun, saya rasa fenomena suka dtg lambat ini adalah kerana kurang disiplin diri. Tidak hormat pada orang lain dan juga mindset yg telah di tanam dalam otak masing2 bahawa tidak menjadi kesalahan utk dtg lambat sebab org lain pun dtg lambat juga!

Bagi saya sikap begini ( suka dtg lambat dan tidak menepati masa) adalah dtg dari sikap yg tidak suka solat pada waktunya. Saya cukup yakin jika kita menjaga solat maka kita tidak akan sesekali berbuat sedemikian..

Bila diamati pada pelajar2 yg dtg lewat ke kelas, mereka ini adalah org yg sama.. org yg jahil tentang masa.. org yg mementing diri sendiri..mereka ini sebenarnya sudah membuat guru mereka berkecil hati..

Mudah2an Allah jauhilah kita dari sifat mazmumah itu...

p.s. tunggu dan berharap..

2 comments:

Capik said...

Bila kita tgh2 khusyuk bagi tumpuan dlm klas..tiba2 ade student lambat dtg..hbs hilang tumpuan sb tumpuan trus kat die..T_T

Hormati waktu ke klas seperti hormati waktu mendirikan solat..^^

FA said...

baru jah nok oyak psl ganggu tumpuan studnt laen jgok tuu.dae ko syafiq duulu.hehhe..