Powered By Blogger

Monday, December 20, 2010

Jangan kita hilang semangat..

Minggu lepas, saya didatangi seorg pelajar perempuan berkongsi dgn saya masalah peribadi yg dia hadapi. Sepatutnya sekarang dia berada di dalam tahun satu smester kedua, tetapi di sebabkan dia gagal 4 sabjek semester lepas maka dia masih lagi dikategorikan sbg pelajar tahun satu semester satu.

Dia memberitahu saya yg semasa di pusat matrikulasi dia adalah antara pelajar2 cemerlang tetapi semenjak dtg ke Main campus, semangat utk belajar semakin pudar. Dia tidak mengambil serius pada pelajarannya langsung. semasa musim exam, dia sibuk berjalan ke sana sini. bermain game atau tidur dan atau ke perpustakaan utk membca majalah, novel2 cinta. Bila kwn2 menegurnya, dia tidak mendengar langsung malah semakin menjadi2 perangai yg tidak mendatangkan faedah pada diri beliau. Dia juga mula memakai pakaian2 yg seksi demi utk menarik perhatian lelaki katanya. Dia memerlukan perhatian dari seseorang. Dia juga mula bergaul dgn kumpulan2 yg mengajak dia utk mencari keseronokan

Semester ini, dia sedar atas kesilapan yg lalu. Dia juga berjanji untuk pada diri sendiri unk berubah dan berhijrah.

Selepas mendengar cerita dari pelajar tersebut, saya memberitahu dia yg Allah masih sygkan dia kerana memberi hidayah dan rasa keinsafan yg terbit dari hati dia. Sekarang dia perlu kuatkan iman sebagai benteng dari dipengaruhi oleh faktor2 alam sekitar di sekeliling dia. Walau apa pun yg berlaku jgn cuba salahkan org lain atau alam sekitar. Salahkan diri sendiri yg lalai, iman yg rapuh dan semangat yg hilang..

Jangan sesekali kita hilang semangat..kerana tanpa semangat,kita sebenarnya hilang segala2nya. Dan dari mana dtgnya semangat? Dari hubungan yg berterusan dgn Allah yg Maha Esa..

p.s cukup lah sudah...

4 comments:

FA said...

:).kak ngoh best entry nih.and the last quote tuh.nak post kat fb lah)

ramizah said...

okies..boleh dek..adik, jgn hilang semangat utk terus menyayangi diri sendiri dan org lain..

seri pagi said...

bantu dan bimbingilah dia..

Unknown said...

Emmm..kalau situasi saya plak, saya dulu penah amik diploma sampai sem 4 sbb quit n pointer terok..then nak try plak amik kos lain..semester pertama CGPA okey..tapi lepas bercinta dgn sorang pompuan nie, n xdapat cintanya, akademik sy pun semakin terok,skrang baru abis exam, tapi rasa2 macam dismiss..sy betol2 give up rasa nak idup.T_T.semua yang nak dibuat semua macam xde smgt..benar2 seksa..and leh sbb murung n stress berpanjangan dulu, sy telah kembali seperti yg dulu..pendiam, kekok bergaol dgn org n suka menyendiri..saya betol2 xfaham dgn situasi saya..nak p kat luar rumah pun takut n xde keyakinan diri..sbb takut disapa or terpaksa menyapa org..arghhh!! skrang pun terperok dalam bilik n maseh termenung benda2 yg lepas..dekat dah masok 4bulan sy mcmnie..cma skrang ada okey lah ckit..time murung dulu slalu sangat pike nak mati..emm..seksanya aku begini..harap somebody can help me..TQ